Oktober 2013 – Laten jaloezieën met een lichte kleur meer warmte door dan donker gekleurde raambekleding? Lijden buitenjaloezieën onder wind en regen en is het daarom beter om rolluiken te nemen? Luxaflex® onderzocht de vijf grootste mythes onder Nederlanders rondom raambekleding.

 

Vochtige ruimten
Vooral over het gebruik van raambekleding in vochtige ruimtes zoals de badkamer bestaan de meeste vooroordelen. De helft van de Nederlanders denkt dat het gebruik van ondoorzichtig afplakfolie op ramen hygiënischer is dan het ophangen van bijvoorbeeld horizontale jaloezieën. Lisette van Zelst van Luxaflex Nederland: “Sfeerloze folie is helemaal niet nodig. Vochtbestendigheid is belangrijk in de badkamer en er zijn genoeg raambekledingsproducten die hieraan voldoen. Denk bijvoorbeeld aan verticale jaloezieën met elementen van aluminium en PVC of houten jaloezieën die met een coating behandeld zijn. Deze kunnen uitstekend tegen vocht en zijn dus geschikt om in de badkamer op te hangen.”

 

In weer en wind
Bijna 40% van de Nederlanders denkt dat buitenjaloezieën snel kapot gaan door regen en wind en dat het daarom beter is om rolluiken te gebruiken. “Dit is absoluut een mythe,” aldus Lisette van Zelst. “Uit diverse testen blijkt dat buitenjaloezieën heel goed bestand zijn tegen slechte weersomstandigheden en een gelijkwaardig alternatief voor rolluiken zijn.”

 

Hooikoorts
Voor mensen met een pollenallergie zijn de zomermaanden niet altijd even comfortabel. Bijna 40% van de Nederlanders denkt dan ook dat wanneer je een pollenallergie hebt, je de hele lente en zomer met dichte ramen binnen moet zitten. Terwijl hier hele praktische oplossingen voor zijn. “Door het gebruik van Poll-tex® gaas in horren kun je maar liefst 96% van de stuifmeelkorrels uit de lucht halen. Hierdoor kun je ook binnen ongestoord genieten van zomers weer met geopende ramen,” aldus Lisette van Zelst.

 

Energievoordeel
Ook het rendement van goede isolerende raambekleding en het energievoordeel dat dit kan opleveren, is nog niet bij alle Nederlanders bekend. Zo denkt een kwart dat de investering in isolerende raambekleding niet binnen tien jaar is terugverdiend. Lisette van Zelst: “Het verschilt natuurlijk per woning en per soort raambekleding, maar onderzoek van Milieu Centraal heeft uitgewezen dat je snel en effectief geld kunt besparen met isolerende raambekleding. Met een energiecalculator kan iedereen bijvoorbeeld uitrekenen welke oplossing het meest gunstig is voor zijn eigen woonsituatie.”

 

Kiepramen
Tot slot blijkt bijna 40% van de Nederlanders niet op de hoogte te zijn van de beschikbaarheid van speciale raambekleding voor kiepramen. “Veel mensen denken dat raambekleding bij een kiepraam snel beschadigd raakt omdat dergelijke ramen lastiger te openen zijn. Maar met speciaal ontwikkelde bekleding, die met het kiepraam meebeweegt, is dit helemaal niet het geval. Zo kun je ook bij dakramen de raambekleding gebruiken die het beste in jouw interieur past,” aldus Lisette van Zelst.

Een aantal mythes rondom raambekleding wordt door de meerderheid van de respondenten doorgeprikt. Zo zijn vrijwel alle Nederlanders zich er bewust van dat het temperatuurverschil tussen een huis met raambekleding en een woning zonder raambekleding aanzienlijk is. “Het voordeel dat raambekleding heeft, zowel in de winter als in de zomer, is bij de meeste Nederlanders bekend. Ook de stelling dat lichtgekleurde zonwering meer warmte doorlaat dan een donkere kleur, wordt door maar liefst 80% van de respondenten terecht weerlegd,” zegt Lisette van Zelst.

 

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Luxaflex®
Luxaflex® is het belangrijkste raamdecoratie merk van Hunter Douglas, dé wereldmarktleider in raambekleding en architecturale producten. Het merk ontstond in 1951 en introduceerde de aluminium horizontale jaloezie. Sindsdien worden regelmatig innoverende originele producten gelanceerd, in binnen- en buitenzonwering.

Uitgangspunt hierbij is dat eenieder een persoonlijke stijl kan creëren met de producten van Luxaflex®. Daartoe worden functionaliteit, esthetiek, licht- en warmtewering gecombineerd, zodat inspirerende, hoogwaardige en marktgeoriënteerde collecties ontstaan. Kijk voor inspirerende ideeën op onze website www.luxaflex.nl.

 

Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Silvia Jagtenberg, Luxaflex Nederland
Telefoon: +31 (0)184 67 4209
E-mail: s.jagtenberg@luxaflex-nederland.nl
Web: www.luxaflexpress.nl

Yvonne Aarts, LEWIS
Kirsten Spoelstra, LEWIS
Telefoon: +31 (0)20 220 0220
E-mail: luxaflex@teamlewis.com

Joan Muyskenweg 22
1096 CJ Amsterdam
Web: www.teamlewis.nl
Wire: www.lewiswire.com/nl
Twitter: www.twitter.com/teamlewis_nl