Oktober 2014 – Nederlanders houden er niet van als passanten bij hen door het raam naar binnen kijken. Toch doen we het bijna allemaal zelf ook graag bij anderen. Dat blijkt uit onderzoek van Luxaflex Nederland naar hoe belangrijk raambekleding is met betrekking tot de privacy in huis.
Nieuwsgierig
Dat Nederlanders nieuwsgierig zijn, blijkt wel uit het aantal mensen dat bekent regelmatig bij anderen naar binnen te kijken. Zo’n 15% van de respondenten doet dit zodra ze hier de kans toe hebben en zo’n 34% geeft aan dit meestal te doen.De helft van de ondervraagden geeft toe soms bij de buren een kijkje te nemen. Slechts een heel klein percentage (3%) zegt nooit bij anderen naar binnen te gluren. Opvallend is wel dat het overgrote deel het vervelend vindt als er mensen naar binnen kijken. Een kwart van de ondervraagden maakt dan ook gebruik van raambekleding omdat ze zich anders bekeken voelen.
Sfeer
Naast privacy is het creëren van een intieme en knusse sfeer de belangrijkste reden voor het aanschaffen en daadwerkelijk gebruiken van de raambekleding. Zodra het donker wordt, doet zeven op de tien respondenten de raambekleding dicht. Anderen doen dit zodra het eten op tafel komt of wanneer de televisie aangaat. Er is maar een enkeling die zijn raambekleding nooit dicht doet en de bekleding dus puur ter decoratie heeft hangen.
“Omdat sfeer zo’n grote rol speelt, is het belangrijk dat de raambekleding helemaal kan worden aangepast aan je eigen smaak en behoeftes,” zegt Silvia Jagtenberg van Luxaflex Nederland. “Bovendien is het opvallend dat vrijwel alle respondenten aangeven raambekleding te hebben hangen in huis. Blijkbaar is dit een onmisbaar accessoire in het interieur van veel Nederlanders.”
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over Luxaflex®
Luxaflex® is het belangrijkste raamdecoratie merk van Hunter Douglas, dé wereldmarktleider in raambekleding en architecturale producten. Het merk ontstond in 1951 en introduceerde de aluminium horizontale jaloezie. Sindsdien worden regelmatig innoverende originele producten gelanceerd, in binnen- en buitenzonwering.
Uitgangspunt hierbij is dat eenieder een persoonlijke stijl kan creëren met de producten van Luxaflex®. Daartoe worden functionaliteit, esthetiek, licht- en warmtewering gecombineerd, zodat inspirerende, hoogwaardige en marktgeoriënteerde collecties ontstaan. Kijk voor inspirerende ideeën op onze website www.luxaflex.nl.
Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Silvia Jagtenberg, Luxaflex Nederland
Telefoon: +31 (0)184 67 4209
E-mail: s.jagtenberg@luxaflex-nederland.nl
Web: www.luxaflexpress.nl
Yvonne Aarts, LEWIS
Kirsten Spoelstra, LEWIS
Telefoon: +31 (0)20 220 0220
E-mail: luxaflex@teamlewis.com
Joan Muyskenweg 22
1096 CJ Amsterdam
Web: www.teamlewis.nl
Wire: www.lewiswire.com/nl
Twitter: www.twitter.com/teamlewis_nl