Het gaat goed met de woningmarkt; in sommige delen van het land was er in 2016 zelfs sprake van ‘gekte’ en ‘oververhitting’. En omdat het beter gaat met de economie kiezen nieuwe en huidige huiseigenaren ook vaker voor een verbouwing om de woning helemaal naar eigen smaak (opnieuw) in te richten. Ook in 2017 zullen Nederlanders niet stil zitten. Uit onderzoek van Luxaflex Nederland* blijkt namelijk dat Nederlanders van plan zijn om hun woning aan te pakken in het nieuwe jaar: 

  • Ruim de helft van de Nederlanders (53%) is een grote opfrisbeurt van plan.
  • 45 procent is van plan om oude meubels van de hand te doen.
  • Bij 17 procent staat een verbouwing op de agenda.
  • Een op acht kiest voor een totaal nieuw interieur in 2017.
  • Jongeren (tot 35 jaar) lijken in 2017 hun interieur klaar te maken voor de bingewatch-trend.

 

Mannen geven makkelijker grote bedragen uit aan interieur

Voor bovenstaande plannen is geld nodig. Daarom is in het onderzoek ook gekeken naar hoe Nederlanders deze plannen financieren. Bijna een derde van de Nederlanders (29%) zet regelmatig geld opzij voor uitgaven aan het interieur. Dat betekent dat het merendeel niet spaart voor het interieur. En toch lijkt dat voor veel mensen niet voor problemen zorgen: slechts 7 procent dreigt in de financiële problemen te komen door een vervanging van het interieur. Aan de andere kant lijkt het ook dat Nederlanders bewust met grote uitgaven omgaan, want slechts een op de tien geeft aan dat zij regelmatig grote bedragen uitgeven aan het interieur. Het zijn dan vooral de mannen die dit doen (14%) tegenover de vrouwen (7%). Een op de acht Nederlanders geeft aan dat zo’n uitgave weleens de oorzaak is van onenigheid met hun partner.

Vrouwen willen 2017 met schone lei beginnen met grote schoonmaak

Hoewel anno 2017 verwacht mag worden dat de rolverdeling in het huishouden eerlijker is verdeeld, zijn het toch vooral de vrouwen die dit jaar een grote schoonmaak willen plannen, respectievelijk 38 procent van de vrouwen wil dit tegenover 24 procent van de mannen. Silvia Jagtenberg van Luxaflex Nederland legt uit waar die opruimdrang vandaan komt: “Na de crisis zien we dat er nu meer aandacht komt voor wonen: werk is gevonden, agenda’s lopen weer vol. Juist dan is eigen, knusse thuisbasis een must. De focus verschuift daarom naar wonen en inrichten. Dat begint met opruimen: een schone lei!”

Helft Nederlanders shopt graag voor interieur

Opruimen vindt bijna niemand een leuk klusje en een verbouwing van het huis staat bij velen zelfs bovenaan het lijstje van stressvolle levensgebeurtenissen. Voor het uitzoeken van een nieuw interieur geldt dat in ieder geval zeker niet: de helft van de Nederlanders vindt het uitzoeken van interieurproducten een leuke tijdsbesteding. Meer vrouwen (55%) dan mannen (43%) beleven hier plezier aan. “Ons interieur wordt steeds meer een manier om onze identiteit uit te drukken, daarom kunnen we net zo enthousiast worden van het shoppen voor interieuritems als van kleding. Net als met kleding geldt, dat je met enkele aankopen een hele andere look kunt creëren voor je woning. Denk bijvoorbeeld aan een opvallend gekleurde stoel, raambekleding of een robuuste en aanwezige plantenbak.”, vertelt Jagtenberg. 

Nederlanders tot 35 maken zich klaar voor bingewatchen in 2017

Ook blijkt uit het onderzoek dat Nederlanders ook in 2017 niet genoeg spullen in huis kunnen hebben. Bijna vier op de vijf Nederlanders heeft behoefte aan nieuwe spullen in het interieur. Het zijn vooral de jongeren in de leeftijdscategorie 18-34 die graag iets nieuws willen hebben (84%) tegenover 71 procent van de 55-plussers. Bovenaan de wensenlijst staat een nieuw zitmeubel (22%), op de tweede plaats een nieuwe laag verf op de wand (15%)en als derde nieuwe raambekleding (6%). Als het alleen aan de jongeren ligt, lijkt er een verband te bestaan tussen de bingewatch-trend en hun interieur: op de eerste twee plekken staan ook een zitmeubel en schilderwerk, maar direct daarna een nieuw televisiemeubel.

Woonkamer wishlist 2017 top 5

  • Nieuw zitmeubel
  • Nieuw schilderwerk
  • Nieuwe raambekleding
  • Nieuw vloerkleed
  • Nieuwe opberger, zoals een boekenkast

Top 5 ouderen (55+)

  • Nieuw schilderwerk
  • Nieuw zitmeubel
  • Nieuw vloerkleed
  • Nieuwe salontafel
  • Nieuwe raambekleding 

Top 5 jongeren (<34)

  • Nieuw zitmeubel
  • Nieuw schilderwerk
  • Nieuw tv-meubel
  • Nieuwe opberger
  • Nieuw kunststuk

*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.006 respondenten, november 2016.

 

BERICHT VOOR DE REDACTIE
Luxaflex® is het belangrijkste raamdecoratie merk van Hunter Douglas, dé wereldmarktleider in raambekleding en architecturale producten. Het merk ontstond in 1951 en introduceerde de aluminium horizontale jaloezie. Sindsdien worden regelmatig innoverende originele producten gelanceerd, in binnen- en buitenzonwering.
Uitgangspunt hierbij is dat een ieder een persoonlijke stijl kan creëren met de producten van Luxaflex®. Daartoe worden functionaliteit, esthetiek, licht- en warmtewering gecombineerd, zodat inspirerende, hoogwaardige en marktgeoriënteerde collecties ontstaan. Kijk voor inspirerende ideeën op onze website www.luxaflex.nl

 

Voor meer informatie:

Luxaflex Nederland
Silvia Jagtenberg
Tel. +31(0)184 67 4209
s.jagtenberg@luxaflex-nederland.nl
www.luxaflexpress.nl

LEWIS Nederland
Saskia Jurjens
Tel. +31 (0)20 220 0220
luxaflex@teamlewis.com
www.teamlewis.com