Laat je de gordijnen open of dicht als je op vakantie gaat? Veel mensen twijfelen wat het meest effectief is om inbraak te voorkomen. Uit onderzoek* van Luxaflex® blijkt dat 30 procent van de Nederlanders hun raamdecoratie dicht doet als ze voor langere tijd op vakantie gaan. Maar dat kun je beter niet doen.

Luxaflex®, marktleider op het gebied van raamdecoratie, deed onderzoek naar het gedrag en de meningen van Nederlanders rondom raamdecoratie, met focus op veiligheid en inbraakpreventie. Hieruit blijkt dat Nederlanders nogal verdeeld zijn over wat ze moeten doen als ze op vakantie gaan. 45% zegt namelijk dat ze hun raamdecoratie altijd openlaten als ze voor langere tijd op vakantie gaan, terwijl 30% zegt deze juist dicht te doen.

Dichte gordijnen signaal voor inbrekers
In feite betekent deze uitkomst dat een derde van de Nederlanders onbewust een signaal geeft aan inbrekers dat er niemand thuis is. Het wordt door de politie namelijk aangeraden om je gordijnen niet permanent dicht te laten als je op vakantie bent. Want hoewel potentiële inbrekers jouw waardevolle spullen zo niet kunnen zien, werkt dit juist averechts. Als je gordijnen voor langere tijd overdag gesloten zijn, is het duidelijk dat er niemand thuis is, zegt de politie. Daarnaast kunnen inbrekers ongestoord hun werk doen als de gordijnen dicht zijn, omdat mensen van buitenaf geen zicht hebben op wat er binnen gebeurt. Hou je gordijnen daarom beter open als je voor langere tijd weggaat.

‘Zorg voor bewoonde indruk’
Silvia Jagtenberg, Projectcoördinator Communicatie bij Luxaflex®: “Als je op vakantie bent is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je huis een bewoonde indruk wekt om inbraak te voorkomen. Hoewel het beter is om de gordijnen open te houden dan dicht te doen voor je weggaat, is het ook vreemd als in een huis elke avond de gordijnen open zijn. Voor wie zich hier zorgen over maakt zijn er tegenwoordig veel opties voor slimme raamdecoratie. Met een smarthome-systeem zoals PowerView® automation laat je op afstand via een app je gordijnen open- en dichtgaan. Zo wek je de indruk dat er activiteit is in huis, waardoor buiten niemand doorheeft dat je weg bent.”

Raamdecoratie geeft veilig gevoel
Het feit dat veel Nederlanders toch de neiging hebben om hun gordijnen dicht te doen tijdens een vakantie kan te maken hebben met een gevoel van veiligheid. Uit het onderzoek van Luxaflex® blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders (51%) een veilig gevoel krijgt bij gesloten raamdecoratie, en bijna driekwart (73%) zegt hun gordijnen ’s avonds dan ook altijd dicht te doen. Een op de vier Nederlanders zegt zich zelfs onveilig te voelen in huis als de raamdecoratie ’s avonds nog geopend is. Daarnaast zegt 45% dat automatisch bedienbare raamdecoratie een geruster gevoel zou geven op vakantie.

Top 5 maatregelen tegen inbraak
Naast de gordijnen openlaten nemen Nederlanders een hoop andere maatregelen om inbraak te voorkomen. Luxaflex® onderzocht wat de meest populaire opties onder Nederlanders zijn en heeft op basis daarvan een top 5 samengesteld. Het percentage geeft aan hoeveel procent van de Nederlanders deze maatregel neemt:

1. Spullen expres uit het zicht leggen (77%)
2. Verlichting met timer of bewegingssensor (39%)
3. Extra sloten geïnstalleerd (34%)
4. Bewakingscamera (22%)
5. Slimme deurbel (21%)

Over Luxaflex PowerView® automation
Luxaflex® PowerView® automation is een slim bedieningssysteem waarmee Luxaflex® raamdecoratie kan worden bediend door middel van een afstandsbediening, de PowerView® app of je stem – ook op afstand en vanaf je vakantiebestemming. Je kunt vaste tijden instellen voor het openen en sluiten van je raamdecoratie. Daarmee zorg je ervoor dat elke ruimte op de juiste momenten daglicht krijgt en wordt de indruk gewekt dat het huis bewoond is als je er voor een langere tijd niet bent.


*Representatief onderzoek uitgevoerd in opdracht van Luxaflex® door Multiscope onder 1000 Nederlanders in maart 2024.


 

Voor meer informatie, beeldmateriaal of een interviewverzoek kunt u contact opnemen met:

TEAM LEWIS
Vivianne Eckl en Serin Tuncehan
Telefoon: +31 20 220 0220
E-mail: luxaflex@teamlewis.com
www.teamlewis.com/nl

Luxaflex®
Silvia Jagtenberg
Telefoon: +31 (0)184 67 4209
E-mail: s.jagtenberg@luxaflex-nederland.nl
Web: www.luxaflexpress.nl

Tim Vermeeren
Telefoon: +31(0)184 67 4167
E-mail: t.vermeeren@luxaflex-nederland.nl


BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Luxaflex®
Luxaflex® is het belangrijkste raamdecoratie merk van Hunter Douglas, dé wereldmarktleider in raambekleding en architecturale producten. Het merk ontstond in 1951 en introduceerde de aluminium horizontale jaloezie. Sindsdien worden regelmatig innoverende originele producten gelanceerd, in binnen- en buitenzonwering.

Uitgangspunt hierbij is dat eenieder een persoonlijke stijl kan creëren met de producten van Luxaflex®. Daartoe worden functionaliteit, esthetiek, licht- en warmtewering gecombineerd, zodat inspirerende, hoogwaardige en marktgeoriënteerde collecties ontstaan. Kijk voor inspirerende ideeën op onze website www.luxaflex.nl.

Contact

Luxaflex Nederland
Silvia Jagtenberg
Telefoon: +31 (0)184 67 4209
E-mail: s.jagtenberg@luxaflex-nederland.nl

Luxaflex Nederland
Tim Vermeeren
Telefoon: +31(0)184 67 4167
E-mail: t.vermeeren@luxaflex-nederland.nl

LEWIS
Vivianne Eckl en Shileen Ligtelijn
Telefoon: +31 (0)20 220 0220
E-mail: luxaflex@teamlewis.com